- Een auto leasen in plaats van kopen kan een aantrekkelijke optie zijn, zeker als je een elektrische auto neemt.
- Bij zakelijke en private lease ben je in principe beschermd tegen onverwachte kosten, maar kun je evengoed nog voor onaangename verrassingen komen te staan.
- Business Insider sprak met automakelaar Raymond Duipmans over de dingen waar je op moet letten bij het afsluiten van een leasecontract.
- Lees ook: Auto financieren met private lease populair onder jongeren, maar bemoeilijkt aankoop huis: dit doet het met je maximale hypotheek
Een auto leasen is in Nederland steeds populairder aan het worden. De zakelijke lease is al jaren de belangrijkste motor achter de autoverkoop. Met de opkomst van private lease kiezen echter ook steeds meer particulieren ervoor om op deze manier in een nieuwe auto te rijden.
En dat is natuurlijk ook niet gek. Op papier zijn de aanbiedingen enorm aantrekkelijk. Voor een vast bedrag van paar honderd euro in de maand rij je zorgeloos een fonkelnieuwe vierwieler. Eigenlijk hoef je alleen nog maar te tanken of te laden. Als er onderhoud nodig is, of er gaat iets stuk, dan kost het je geen cent meer.
Tenminste, zo worden de aanbiedingen vaak gebracht. Maar in de praktijk werkt het, zoals met heel veel dingen, net iets minder makkelijk. “Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, dan is hij dat vaak ook”, zegt automakelaar Raymond Duipmans tegen Business Insider Nederland. “En die regel geldt ook bij het afsluiten van leasecontracten.”
Duipmans kan het weten, want hij bemiddelt al meer dan acht jaar tussen leasemaatschappijen en automobilisten, voornamelijk op het gebied van zakelijke lease. Hij zoekt niet alleen de perfecte auto die bij de wensen van de klant past, maar bekijkt ook hoe deze het best gefinancierd of gekocht kan worden. En daarbij gaat het verder dan het goedkoopste contract uitzoeken.
Er zijn 3 zaken om speciaal op te letten bij het leasen van een auto, volgens Duipmans:
1) Auto lease: vaak zijn er bijkomende kosten
“Wat ik vaak tegenkom, is dat mensen zich helemaal rijk rekenen op basis van de geadverteerde prijzen. Ze zien hierbij allerlei bijkomende kosten, zoals winterbanden, vervangend vervoer en een lager eigen risico, over het hoofd. Ze gaan er onder meer vanuit dat het geadverteerde bedrag een vast bedrag per maand over de hele periode is, maar dat is het niet”, legt Duipmans uit.
“Zo’n bedrag kan veranderen. Als de verzekeraar de hoogte van de verzekering aanpast, wordt dit bijvoorbeeld in doorberekend in het leasebedrag, waardoor het kostenplaatje kan veranderen. Maar ook de wegenbelasting - mocht die vanuit de overheid aangepast gaan worden, zoals voor met elektrische auto's zal gaan gebeuren - kan voor verandering van het bedrag zorgen”, stelt de automakelaar.
Ook wordt vaak vergeten dat private lease van een auto impact heeft op de mogelijkheden voor het afsluiten van leningen bij de bank. Zo kan dit gevolgen hebben voor de maximale hypotheek.
Private lease wordt wordt namelijk (in de meeste gevallen) bij het BKR geregistreerd. Ook ondernemers die zakelijk leasen op naam van een eenmanszaak, VOF of een andere bedrijfsvorm waar één persoon hoofdelijk aansprakelijk is, kunnen een BKR-registratie krijgen. Dit is overigens niet het geval bij zakelijk leasen op naam van een BV.
Omdat er veel variabelen zijn bij het afsluiten van een leasecontract, is het volgens Duipmans dan ook allerminst verstandig om je vanaf het begin blind te staren op slechts één auto.
Als hij voor klanten aan de slag gaat, vraagt hij daarom niet alleen naar de auto die ze op het oog hebben, maar ook naar het eisen- en wensenpakket. Daar zoekt hij zelf nog meerdere auto’s van allerlei fabrikanten bij. “Je moest eens weten hoeveel mensen uiteindelijk kiezen voor een andere auto dan ze in gedachten hadden”, lacht hij.
Het idee hierachter is dat je met meer opties bij de keuze van een lease-auto, ook meer keuze hebt bij de contractvoorwaarden. Niet elke leasemaatschappij biedt immers dezelfde diensten of flexibiliteit.
“Zie het als een soort risico-analyse die je vooraf moet doen. Je gaat een contract aan voor langere tijd, dan is het zaak dat je zo goed mogelijk bedenkt wat er in die periode zou kunnen gebeuren”, stelt Duipmans. “Neem je bijvoorbeeld een leasecontract van 60 maanden om wat goedkoper uit te zijn, maar wil je na 48 maanden van baan wisselen, hoe zit het dan met de voorwaarden, de extra kosten om van de auto af te kunnen of om hem over te nemen, of kan het überhaupt wel?”
2) Let goed op welke extra's je al dan niet aanvinkt bij een lease-auto
Het voordeel van kiezen uit meerdere modellen, is dat dit je ook ook de ruimte geeft om bijvoorbeeld per model met extra opties te spelen. Volgens de automakelaar kiest niemand uiteindelijk voor een basismodel zonder extra opties. Er wordt altijd wel iets aangevinkt. Maar al die vinkjes kunnen flink in de papieren lopen, zeker bij de bekende Duitse merken kan dat heel hard gaan.
Aan de andere kant kun je door bijvoorbeeld niet te kiezen voor een panoramadak, het hierdoor overgebleven budget mogelijk in wat extra dienstverlening of flexibiliteit van de leasemaatschappij steken. “Het is eigenlijk heel simpel: wil je meer comfort, dan moet je daarvoor betalen. Of het nu opties in de auto zijn, of flexibiliteit in je leasecontract. Het kost allemaal extra.”
Diezelfde flexibiliteit komt terug bij het vergelijken van leasemaatschappijen. “Doe nooit zaken met slechts een partij. Ga altijd vergelijken”, zegt Duipmans stellig. “Ik ben nu bijvoorbeeld met iemand bezig waarbij we exact dezelfde auto bij twee leasemaatschappijen hebben gezien, maar waarbij de kosten per maand 150 euro verschillen, afgezien van wat kleine verschillen in de dienstverlening. Dat komt neer op 9.000 euro over de hele leaseperiode en dat is erg veel geld.”
Het komt wel eens voor dat mensen op dingen beknibbelen waar ze later spijt van hebben. Duipmans geeft als voorbeeld geen vinkje zetten bij de optie om vervangend vervoer te krijgen bij pech. Hij heeft wel eens meegemaakt dat klanten dat niet deden en dat de auto niet gerepareerd kon worden, omdat er een vervangend onderdeel twee maanden op zich liet wachten.
De leasemaatschappij hield zich op dat moment stevig aan de voorwaarden, waardoor de leaserijder in kwestie zelf een andere oplossing moesten zoeken.
“De auto werd wel onder het leasecontract gerepareerd, wat natuurlijk een voordeel is, maar de mensen moesten gedurende die tijd ook de maandelijkse lasten blijven betalen”, zegt Duipmans. “Ik word dan wel eens gebeld met de vraag of dat achteraf nog toegevoegd kan worden, maar dan moet ik mensen helaas uitleggen dat het zo niet werkt. Het contract is ondertekend en daar blijft het bij. Daar kan ik ook niets meer aan veranderen.”
Dit voorbeeld illustreert ook dat je moet kijken welk effect een simpele besparing kan hebben op de langere termijn. “Natuurlijk gaat het hier om tientjes, en die tellen op over de jaren, maar je moet je wel goed afvragen of dat het waard is over die termijn”, stelt de automakelaar.
3) Neem ruim de tijd om een keuze te maken: er komen altijd wel weer nieuwe aanbiedingen
Duipmans geeft aan dat je het overwegen van een nieuwe auto niet over één nacht ijs moet gaan. “Neem de tijd. Als je weet dat je huidige leasecontract afloopt, begin dan een paar maanden van te voren met oriënteren. Ga eens wat proefritten maken, kijk wat rond”, zegt hij. “En ja, ik maak ook mee dat mensen zeggen dat we moeten inspringen op een bepaalde prachtige aanbieding, ook als er twijfels zijn. En juist dan is het goed om te weten dat er altijd wel weer een andere komt.”
“En laat je niet afschrikken door de autoverkoper. Het vooroordeel is er niet voor niets, maar jij moet in de auto rijden, de verkoper niet”, lacht Duipmans. “Er is vast nog wel een andere dealer in de buurt die dezelfde auto kan leveren.”